Ojee, zoveel fruit eten?! En al die suikers dan?!

Een van de meest gehoorde (schrik) reacties op het eten van veel fruit is: “ojee al die suikers en mijn bloedsuikerspiegel / sugerrush / …. Oftewel veel fruit kan toch niet goed voor je zijn?!

Allereerst, bij alles wat je eet ontstaat er een reactie van je lichaam. Dat is normaal en dat is gezond.

 

 

Natuurlijke voedingsmiddelen veroorzaken een natuurlijke reactie.
Onnatuurlijke voedingsmiddelen veroorzaken onnatuurlijke reacties in het lichaam.

 

 

In tegenstelling tot wat veel wordt gedacht, blijkt uit wetenschappelijke onderzoeken dat fruitsuikers uit hele, natuurlijke voedingsmiddelen (dus die je gewoon binnenkrijgt als je gewoon natuurlijk fruit eet), geen negatief effect hebben op de bloedsuikerspiegel.

 

 

Een kleine meta-analyse laat zien dat fruit bij de maaltijd juist zorgt voor een langzamere stijging van de bloedsuikerspiegel [bronnen in het boek EET WIN-WIN, wetenschappelijk onderbouwd].

 

 

 

Belangrijk voor optimale gezondheid en volop energie zijn schone cellen.
Hoe krijg je schone cellen?
Door volwaardig plantaardig te eten.
Veel fruit en andere rauwe planten en weinig olie en bewerkt vet. En veel bewegen ?

 

 

Te veel vet in je systeem gaat als een smerige boel rondom je cellen zitten waardoor suiker en voedingsstoffen de cel niet in kunnen.

De ‘insuline-sleutel’ heeft moeite het celmembraan te openen om de glucose erin te laten, zeggen we dan in wetenschappelijke termen.

Hierdoor blijft je alvleesklier/pancreas insuline afgeven om alsnog veilig die suikers in de cellen te krijgen. Het ‘bombardement’ van insuline op de cellen maakt je cellen steeds minder gevoelig voor de insuline, met bijvoorbeeld insulineresistentie en daaropvolgend diabetes als resultaat.

 

 

Voor optimale gezondheid, een energiek, slank lijf eet je dus volop fruit en een natuurlijke hoeveelheid vet. Dat is dus heel weinig want de natuur biedt maar een paar vette producten aan.

Een fantastische start van de dag is:

Sowieso tot en met de lunch groene smooties en/of heel veel fruit.
Tot en met de lunch vermijd je vet.
Vetten zoals; vet fruit en wat noten eet je pas tijdens de salade rond 17:30 uur.

Ook op een gezonde verantwoorde manier overstappen naar zo’n win-win dieet?

Stuur mij een mail via: janneke@jannekevandermeulen.nl

Ik hoor van je!

Vrolijke groet en veel liefs, Janneke

DE WIN-WIN METHODE | VOOR WINNAARS | ZONDER VERLIEZERS

 

1 gedachte over “Ojee, zoveel fruit eten?! En al die suikers dan?!”

  1. Hoi Janneke, is het een bewuste keuze om het vet pas later te eten? Heeft het invloed als ik de lekkere Win-Win salade met vetten in de middag eet en in de avond een lekkere smoothie zonder vet?
    Hartelijke groet, Tess

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven