DE ARCHITECTUUR VAN DE KEUZE

In Nederland is dieren eten de norm.

 

Waarom eten de meeste mensen dieren? Gewoon. Omdat de meeste mensen dieren eten.

 

Wat wordt aangeboden als de norm, wordt door de meeste mensen gekozen en geïnterpreteerd als de ideale keuze.

 

Kiezen? Kiezen? De massa heeft helemaal geen voorkeur en kiest zo onbewust voor de norm. Voor het eten van dieren. Onbewust maar anno 2020 wel met verstrekkende gevolgen voor mens, dier en aarde.

 

Logisch. Het overgrote deel van de menselijke geschiedenis was afwijken van de norm gelijk aan de dood. Wie zich niet conformeerde aan de groep stond alleen en redde het niet. Oftewel: ons kuddegedrag zit heel diep geprogrammeerd in ons brein.

 

Afwijken van de norm is historisch gezien nog maar kort de slimmere keuze. Waarom? Omdat vandaag de dag de norm dik, ziek en zich met schulden en pillen op de been houdt.

 

 

Om te leven op de toppen van je kunnen moet je dus bewust en actief inspannen en ‘vechten’ tegen hoe je brein is geprogrammeerd. Wil je (terecht!) afwijken van de norm dan vergt dat op meerde gebieden een inspanning.

 

Wil je bijvoorbeeld vegan eten als je met je werk naar een restaurant gaat dan moet je dat apart doorgeven.

 

Wat nou als we de norm eens gaan omdraaien in alle zieken-, gemeentehuizen, scholen, roeiverenigingen etc? Het leuke is, de vrijheid van keuze blijft gewoon bestaan. Alleen moeten de diereneters gewoon even aangeven dat zij graag de maag vullen met iets ongezonds, milieubelastends en dieronvriendelijks.

 

Vandaag volgende ik de inspirerende lezing van gedragseconoom Henriëtte Prast precies hierover!

 

 

 

“Ik kende het principe uit de VS. Daar is deelname aan een pensioenregeling niet verplicht. Werknemers moeten apart doorgeven of ze meedoen. Toen een bedrijf de norm omdraaide, iedereen automatisch aanmeldde en je je speciaal ervoor moest afmelden, leidde dat tot een enorme toename van het aantal deelnemers.”

 

Henriëtte noemde tijdens haar lezing wat fantastische voorbeelden uit de praktijk die tot gigantische toenames hadden gezorgd in de afname van vegan.

 

Ik pitchte dit idee een tijd geleden bij de Ekoplaza omdat de inrichting van een winkel of menukaart heel veel invloed heeft op de keuze die mensen maken.

 

Meer info hierover? Contact mij.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven