Interview met Jeremy – the vegan crossfit boss – Reijnders

Crossfitter Jeremy Reijnders switcht na het zien van een aantal documentaires van diehard diereneter naar een veganistisch dieet.

 

Wat wij gemeen hebben Jeremy is ons hogere doel. Dat wij graag stralend van geluk en gezondheid op dat hoogste treetje willen staan is niet voor ons zelfbeeld, maar om een groter podium te krijgen voor ons verhaal: de voordelen van een veganistische leefstijl.

Ja, je WHY duidelijk hebben, dus precies weten waarom je zo graag de beste wil worden helpt enorm. Bijvoorbeeld als je geen zin hebt om te trainen. Of als je denkt dat je zogenaamd niet meer kunt. Je pusht want je weet: als ik eerste word krijg ik veel meer aandacht voor veganisme dan wanneer ik vierde word.

Nog beginnersfoutjes gemaakt toen je overstapte naar het win-win dieet?

Toen ik overstapte naar een volwaardig en onbewerkt veganistisch dieet dacht ik ontzettend veel te eten. Toch viel ik af. Omdat ik aan wilde komen in spiermassa, en daarvoor de juiste sets deed van 6-8 herhalingen, realiseerde ik mij snel: je moet niet ontzettend veel eten, je moet heel-erg-ontzettend-veel eten en dan is aankomen in spiermassa met de juiste trainingsprikkels en rust een logisch gevolg.

Waar ik ook veel winst mee heb behaald is vaker NEE zeggen tegen (onnodige) afleiding. Ik heb duidelijk voor mijzelf opgeschreven wat mijn prioriteiten zijn. Met stip op 1 staat trainen. Mijn dag draait om trainen en de rest staat in functie daarvan.

 

Speciale dingen in je dieet? Veel eiwitten?

Nee, helemaal niet. Het enige waar ik op let is dat ik iedere dag the daily dozen van Dr. Michael Greger binnenkrijg en dat het afhankelijk van mijn doel: aankomen, afvallen of stabiel gewicht behouden de juiste hoeveelheid is.

  1. Fruit
  2. Bessen
  3. Bladgroenten
  4. Kruisbloemige groenten
  5. Overige groenten
  6. Kruiden
  7. Peulvruchten
  8. Volkorengranen
  9. Lijnzaad
  10. Drinken
  11. Beweging

 

Hoe vaak train jij?

Ik train zes dagen in de week. Vijf dagen keihard. Twee keer per dag. Eén echte rustdag. Eén ‘active recovery’ dag waarop ik vaak zwem en veel stretch en werk aan de mobiliteit van mijn gewrichten en lenigheid van mijn lijf. Echter, trainen is maar één component van progressie boeken. Ook slaap, voeding, stressmanagement en de juiste mind-set zijn belangrijk. Je kunt 20 uur in de week trainen, maar als je die andere aspecten verwaarloost, dan kan iemand die minder traint, maar wel slim herstelt, uiteindelijk meer progressie boeken.

 

Wat is de belangrijkste tip die jij veganistische sporters zou willen meegeven?

Dit is een tip die ik eerst zelf moest voelen voordat ik het begreep en dat is “drop the ego”. In het begin wil je zo snel mogelijk met zo veel mogelijk gewicht trainen en koste wat het kost sneller, sterker en beter zijn. Hierdoor kan de kwaliteit van de bewegingen minder worden wat het risico op blessures vergroot.

Kwaliteit staat altijd voor kwantiteit. Regel 1: VOORKOM BLESSURES. Regel 2: TECHNIEK OP 1. Vanuit de basis wil ik alle bewegingen perfect opbouwen. Daarvoor heb je geduld en lef nodig want het gaat soms ogenschijnlijk langzamer. Maar: Slow and steady wins the race.

Verder heb ik voor verschillende terreinen verschillende experts om mij heen verzameld. Ik kijk dus goed naar wat de persoon zelf presteert of heeft bereikt voordat ik advies aanneem. Daarbij studeer ik veel zelf.

Wij bewijzen dat je met een plantaardig dieet juist op het allerhoogste niveau competitief kunt zijn in de sport. Hopelijk maakt dat diereneters zo nieuwsgierig dat ze snel volgen.

Wat is je ervaring met lange reizen? Ik vloog voor het WK naar Hongkong. Hoe zou jij zo’n lange reis aanpakken?

Ik zorg altijd dat ik een eigen lepel, bakje en meerdere zakjes met havermout, lijnzaad, gedroogd fruit en noten in mijn tas heb. Je kunt altijd om (kokend) water vragen. Verder neem ik zoveel mogelijk fruit mee zoals appels en bananen. Als ik niet slaap beweeg ik zoveel en zo vaak mogelijk. Ook al hoef ik niet naar de wc. Ik ga toch.

We trainen beide bij de Vondelgym. Ik zou het fantastisch vinden als het de eerste veganistische gym van Nederland wordt. Wat jij?

Ja, dat zou natuurlijk fantastisch zijn maar ik ben ontzettend blij dat nu het overgrote deel van het aanbod vegan is en dat er heel veel veganisten op hoog niveau trainen. Het dilemma blijft: als je het assortiment helemaal vegan maakt forceer je mensen een keuze te maken waar ze wellicht nog niet klaar voor zijn. Bied je dierlijke producten aan dan forceer je dieren een kort leven te lijden wat de aarde buiten proportioneel belast. Wat voor de dieren nou het beste is, is lastig. Ik zou geen weerstand willen creëren. Ik wil graag dat verandering vanuit mensen zelf komt. Wij bewijzen dat je met een plantaardig dieet juist op het allerhoogste niveau competitief kunt zijn in de sport. Hopelijk maakt dat diereneters zo nieuwsgierig dat ze snel volgen.

Heel veel dank Jeremy!

 

Nieuwsgierig naar dat win-win dieet? Lees de boeken EET WIN-WIN & SUPERSNEL HERSTEL. Je bestelt ze hier. 

 

 

Zelf op een verantwoorde manier overstappen op een meer plantaardig dieet? Ik help je daarmee. 

 

 

#EETWINWIN #SUPERSNELHERSTEL #FRUITPOWER #THEFUTUREISVEGAN

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven